Słowiański sposób na zdrowie i urodę. Poznaj Gimnastykę Słowiańską


Do niedawna niewiele osób o niej słyszało. Dziś Gimnastykę Słowiańską zna i praktykuje coraz więcej kobiet. Na czym polega, w jaki sposób wpływa na ciało i ducha i dlaczego jest przeznaczona wyłącznie dla pań? Wyjaśnia Gabriela Kuznowicz - instruktorka Gimnastyki Słowiańskiej.   

Ania: Czym jest Gimnastyka Słowiańska i czym się różni od zwykłej gimnastyki?

Gabriela Kuznowicz: Gimnastyka Słowiańska jest z jednej strony formą aktywności ruchowej, zaś z drugiej może być praktyką duchową. 

Pod względem energii ćwiczeń, wykonanie ich przypomina nieco jogę bądź pilates, ale na tym podobieństwo się kończy. W przeciwieństwie do jogi, Gimnastyka jest nastawiona na przepływ i płynność, zaś joga na osiąganie pozycji szczytowych. Zresztą przepływ energii kobiecej jest generalnie znany filozofii słowiańskiej. Kobieta, według niego, poprzez joni zasysa energię z ziemi i gromadzi ją w sobie niczym naczynie, by następnie obdarować nią swoich bliskich. Dlatego zalecana jest praktyka bez bielizny.

Należy pamiętać że to, co dziś ćwiczymy - niezależnie od przekazu - to jedynie rekonstrukcja tego, co niegdyś ćwiczyły nasze babki. Dlatego też każdy instruktor będzie miał nieco inną formę ćwiczeń, będzie ją wzbogacał, dodawał własne elementy. Jeden będzie ćwiczyć bardziej z nastawieniem na efekty fizyczne, inny duchowe. Wszystko zależy od osobowości instruktora. 



Zobacz też: Jak nów wpływa na nasze życie? Nów w 12 znakach zodiaku

Jak zaczęła się Twoja przygoda z Gimnastyką Słowiańską, co Cię w niej urzekło i gdzie się jej nauczyłaś?

Wszystko zaczęło się siedem lat temu, kiedy w moje ręce wpadła książka "Gimnastyka Słowiańskich Czarownic" autorstwa Giennadija Adamowicza. Nie znając rosyjskiego, próbowałam przez nią przebrnąć z pomocą rosyjskojęzycznego przyjaciela. 

Wówczas o Gimnastyce Słowiańskiej nie było jeszcze zbyt głośno w Polsce. Potem Wszechświat podsunął mi warsztat Gimnastyki. Pojechałam i wsiąkłam. 

Miałam wiele przejść i procesów związanych z Gimnastyką. Miałam okresy, w których wkurzałam się, że nie działa i odpuszczałam, a potem do niej wracałam i znów czułam, że jednak działa. W międzyczasie poznałam kilka przekazów Gimnastyki i zostałam przy tym pierwotnym, rosyjskim, który poznałam na moim pierwszym warsztacie.

W końcu pojechałam na kurs Gimnastyki do Moskwy i tam zrobiłam certyfikat instruktorski. Bardzo wiele dało mi to doświadczenie, bo w końcu dowiedziałam się, dlaczego niektóre ćwiczenia "nie działały".

Czy jest to Gimnastyka tylko dla kobiet czy mężczyźni również mogą ją praktykować?

Gimnastyka Słowiańska przeznaczona jest wyłącznie dla kobiet, ponieważ podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń pobudza i reguluje kobiecy układ hormonalny. Mężczyźni mają swoje systemy Gimnastyki Słowiańskiej, jednak póki co nie są one szczególnie popularne w Polsce. 



Czy z Gimnastyką Słowiańską wiąże się jakaś filozofia i styl życia? 

Dobre pytanie! To zależy gdzie. W Rosji, gdzie jest znacznie popularniejsza niż w Polsce, już nie. Jest to ewidentnie praktyka masowa, zwłaszcza w dużych miastach. 

W Polsce, myślę że praktyka ta jest związana z pewnym specyficznym kręgiem kobiet. Są to kobiety mocno nastawione na wszechstronny rozwój osobisty, pracę z energią, pracę nad sobą. Uważam, że to się będzie zmieniać w przyszłości, a kobiet ćwiczących będzie przybywać. 

Warto pamiętać - nawet będąc sceptycznym względem Gimnastyki - że w nią nie trzeba wierzyć. Wystarczy ćwiczyć, a zmiany przyjdą same.

Z Gimnastyką Słowiańską wiąże się głęboka filozofia, symbolika, postrzeganie kobiecości i wiele innych czynników. Część kobiet postrzega ją natomiast jako jakieś "czary mary". Myślę, że dzieje się tak dlatego, że nie ma ona jeszcze tak potwierdzonej naukowo skuteczności tak jak np. joga, Sądzę, że to tylko kwestia czasu. 

Zobacz też: Co warto wiedzieć o Księżycu? Podstawowe informacje o fazach Księżyca

Czy Gimnastyka Słowiańska jest intuicyjna, czy lepiej ćwiczyć pod okiem instruktorki?

Wydaje mi się, że dobrze nauczyć się jej pod okiem instruktora, żeby nie popełniać podstawowych błędów. Tylko wtedy może być skuteczna. 

Krąży mit, że Gimnastykę trzeba przede wszystkim poczuć. Poniekąd się z tym zgadzam, ale tylko poniekąd. Nie znając dobrze techniki, możemy nie poczuć nic. Tak było ze mną na początku. Co więcej, aby Gimnastyka zaczęła działać z poziomu emocji i odblokowywania ich poprzez ciało, ćwiczenia trzeba wykonywać poprawnie. 

Myślę że należy też dodać, że warto praktykować codziennie - choćby po jednym powtórzeniu ćwiczenia z wybranego zestawu. Nie zajmie to więcej niż 15 minut, a faktycznie będzie widać rezultaty. 

Taki układ - raz lub dwa razy w tygodniu z instruktorem, a w pozostałe dni samodzielnie, wydaje mi się najbardziej optymalny.


Miałam przyjemność kilka razy ćwiczyć z Tobą "na ekranie". Przed każdą pozycją pokazywałaś plansze z symbolami. Czym one są?

Gimnastyka jest związana filozoficznie i energetycznie z astrologią wedyjską. Przypisany każdemu ćwiczeniu symbol ma wzmocnić jego działanie, jeśli przed ćwiczeniem medytujemy z symbolem. 

Oczywiście nie jest to to obligatoryjne, ale na pewnym etapie samo przychodzi i stanowi właśnie duchowy aspekt Gimnastyki. Te symbole przypisane do ćwiczeń to swoiste talizmany. W dawnych czasach, kobiety wyszywały je na ubraniach i na robótkach ręcznych, aby zapewnić ochronę sobie i swoim bliskim.

Czy są jakieś przeciwwskazania do ćwiczeń?

W zasadzie nie. Jeśli kobieta nie ma ogólnych przeciwwskazań do umiarkowanej aktywności fizycznej, może spokojnie wykonywać ćwiczenia Gimnastyki. Co więcej, Gimnastyka jest szczególnie polecana dla pań spodziewających się dziecka.

Jakie zalety płyną z praktykowania Gimnastyki Słowiańskiej?

Zalety można podzielić na dwa główne nurty. Zalety stricte fizyczne, czyli: wyrównanie poziomu hormonów, znaczące złagodzenie objawów PMS, likwidacja bólów w kręgosłupie i wyciągnięcie go, wyostrzenie zmysłu równowagi, otwarcie klatki piersiowej, podniesienie i powiększenie biustu, wysmuklenie talii, wyrównanie proporcji w ciele, czy poprawa płodności.

Ćwicząc możemy również zaobserwować zalety z poziomu emocjonalno-duchowego, do których wliczamy identyfikację blokad w ciele i ich usunięcie, a tym samym usunięcie blokad na poziomie emocjonalnym, które praktycznie zawsze mają swój wydźwięk w ciele.

Prowadzisz stronę i kanał na YouTube „Moc Bereginii". Kim, lub czym jest Bereginia?

Bereginia jest pierwotną boginią czczoną na słowiańskich ziemiach. Jej imię może pochodzić od Berecha, "by chronić". Alternatywnie, Bereginia jest tłumaczona jako "ziemia" i "brzeg", a więc być może wskazuje próg, w którym spotykają się ziemia i woda. 

Pierwsze odnotowane odniesienie historyczne do Bereginii pochodzi z VI-wiecznego greckiego leksykonu nazywającego bóstwa, którym chrześcijanom nie wolno było oddawać czci. Wśród nich jest "Berehinia". Giennadij Adamovich połączył 27 Bereginii - bóstw opiekuńczych, znanych systemowi wedyjskiemu z ćwiczeniami, zapewniając tym samym każdemu z nich szczególną moc ochronną.

Moc Bereginii to przetłumaczona z rosyjskiego nazwa systemu według którego ja ćwiczę. Jego autorką jest Ksenia Siłajeva.

Moc Bereginii możesz śledzić na Facebooku oraz TUTAJ.



Komentarze